Zuster gerardus majella

Donderdag 9 augustus 2018, Zr. Gerardus Majella

Geachte familie van Zr. Gerardus Majella, zusters en bewoners van het St. Jozefoord, vrienden, kennissen en leden van Het Nulands Gemengd Koor.

Graag wil ik u allen, namens het bestuur, dirigent, leden, buitengewone leden en ons ere-lid, condoleren met het definitieve afscheid van Zr. Gerardus Majella.

Zr. Gerardus Majella was al sinds 20 april 1970 lid van Het Nulands Gemengd Koor. Dat is ruim 48 jaren. En zij heeft actief gezongen tot november 2016. 46½ jaar actief als 1ste sopraan bij ons koor. Zij had op haar 91-jarige leeftijd nog steeds zo’n mooie stem met een geweldig volume waar ze trots op kon zijn. Met deze stem kon zij menig jongere sopraan ondersteunen.
Zr. Gerardus Majella sloeg geen repetitie over tenzij haar fysieke gesteldheid dit niet toeliet. Het zingen en het koor betekenden veel voor haar.

Toen ze ziek werd 1½ jaar geleden had ze niet gedacht dat zij niet meer terug zou komen bij het koor. De door het koor opgenomen muziek van de repetitie, studeerde ze in op haar ziekbed.

Als ik op bezoek kwam stond er altijd een muziekzender of de TV aan. André Rieu, operettes, musicals, etc. En dan begon ze over het koor. En zei dan: “ik kom terug! Ik mis het koor zo….”.  En “stuur Rini (onze penningmeester) langs voor de contributie! Want ik loop zo ver achter met de betaling”.

Op 14 juni was zij bij de uitvoering van ons zomerconcert hier op St. Jozefoord. Het was een emotioneel weerzien met de koorleden. Maar zij had geweldig genoten van het optreden van haar koor!
Eind juni was ik nog bij haar om haar uit te nodigen voor onze laatste repetitieavond op 2 juli, de avond waarop wij onze jubilarissen huldigen. Zij was daar nog graag bij geweest, maar ze zei:”ik weet niet of ik dat nog red!”. Jammer genoeg heeft zij hier niet meer bij kunnen zijn.

Zij had oprechte belangstelling en aandacht voor de mensen. Maar zij gaf ook luid en duidelijk haar eigen mening. Speciale aandacht had zij voor die leden die ziek waren of zieken in hun familie hadden. “Ik zal wel voor je bidden”, zei ze dan. Soms bracht zij een kleinigheid mee voor de leden aan haar tafel. “Zomaar een aardigheidje” zei ze dan.

Met bewondering en veel respect kijk ik naar Zr. Gerardus Majella. Zij heeft zeker niet het meest gemakkelijke leven gehad en zeker niet de laatste jaren. Zij is veel ziek geweest en was behoorlijk beperkt in haar mobiliteit. Maar erger nog vond ze de pijn. Desondanks bleef zij optimistisch.

Wij zullen haar missen. Haar aanwezigheid, haar stem, haar medeleven, haar belangstelling in anderen, haar humor.

Namens Bestuur en Leden, Lid van Verdienste, ons Ere-lid, Buitengewone Leden, Dirigent en Pianiste van Het Nulands Gemengd Koor wens ik de familie en haar medezusters veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.

Paul Gevers

ter nagedachtenis uitgesproken in de kapel van Sint Jozefoord 14 augustus 2018.