TONNY MAAS - HANEGRAAF

Ons koor bestond nog maar enkele jaren toen Tonny op 4 september 1967 onze gelederen kwam versterken. Een kleine, bescheiden, maar warme vrouw met een mooie sopraanstem, die meteen thuis was in het koor. Veel mensen kenden haar en zij kende veel mensen, zoals dat nu eenmaal gaat in een dorp. Tonny was een erg betrokken en trouw lid, ze sloeg geen repetitie over; overmacht daargelaten.

Lag háár hart bij Het Nulands Gemengd Koor, haar man Henk had zijn hart verpand aan Harmonie Union. Samen vormden zij een muzikaal stel, waarop beide clubs nooit tevergeefs een beroep deden. Verenigingsmensen in hart en nieren.

Elke maandagavond kwam Tonny, samen met haar vaste maatje Tonnie Hanegraaf naar de repetitie en na afloop dronken de dames nog graag een wijntje, destijds samen met Tineke Maas en Jet van der Biezen.

Ze maakte zich graag nuttig voor het koor en heeft vele jaren mede de zorg gedragen voor het vullen van de muziekmappen.

Toen de jaren gingen tellen, werd Henk haar vaste chauffeur naar De Meent en om 22.00 uur stond hij steevast weer klaar voor de thuisreis. Diverse jubilea passeerden de revue, met als hoogtepunt haar 50-jarig lidmaatschap in 2018. Ze dwong respect af voor de manier waarop ze, als een stille kracht, haar mannetje stond tussen de sopranen, ondanks het feit dat de ziekte van Parkinson steeds meer grip kreeg op haar leven.

Ze waren nog niet zo lang verhuisd naar hun nieuwe stek, toen Henk ziek werd en overleed in maart 2021. Een enorm verlies voor Tonny, wat zij nooit echt te boven is gekomen.

Toen het koor na de Covid-periode weer mocht gaan repeteren, nam ze nog wat extra tijd, maar ze kwam, na enkele weken, toch weer meezingen. Dat moet een grote stap voor haar geweest zijn; maar ook een heel dappere. Helaas was het van korte duur. Het actief meezingen ging niet meer en ze besloot haar actieve lidmaatschap om te zetten in het buitengewone lidmaatschap. Zo bleef ze toch nauw betrokken bij onze vereniging.

Tonny overleed op 21 april 2024 op 83-jarige leeftijd.

We bedanken Tonny voor 57 jaar trouw lidmaatschap. We verliezen in haar een fijn lid en een lieve en hartelijke vrouw, die veel voor het koor betekend heeft.