beppie van zuijlen-gevers

Beppie kwam op 9 juni 1975 als alt ons koor versterken. Dat betekent dat ze 47 jaar lang lid was van onze vereniging. Op het moment dat zij lid werd, was ons koor zeker geen onbekende vereniging voor haar. Haar broer Bart was immers al jarenlang lid en mede daardoor voelde zij zich al snel thuis bij het koor.

Beppie bleek een erg trouw lid, altijd aanwezig, een goede alt die haar partijen kende als geen ander. Nieuwe partijen wilde ze snel en goed kennen en ze nam deze dan mee naar huis om ze met behulp van haar orgel in te studeren. Ze was een gedreven zangeres met haar man Harrie als grote fan.

Toen ook broer Paul zich aansloot bij het koor was de familie Gevers goed vertegenwoordigd en daar was ze trots op. Nog trotser was ze toen beide broers, na elkaar, voorzitter werden van het koor.

Ruim 40 jaar lang reed Beppie, samen met koorlid Arna, met Bart mee in de auto naar de repetitie. Vanuit Rosmalen ging het dan via de Kruisstraat, naar Nuland en in de auto werd er veel wel en wee besproken.

In de pauze van de repetitie zat ze aan tafel bij de alten, maar na de repetitie schoof ze altijd aan bij haar broers en dronk daarbij steevast een glaasje rode wijn. Ze had een prettige verhouding met de andere koorleden, ze was belangstellend naar iedereen en had een vriendelijke en charmante uitstraling.

Maar dat nam niet weg dat ze heel goed wist wat ze wilde.  Ze zat als een goed koorlid in diverse commissies en was daarin een betrokken gesprekspartner, maar als ze ergens een standpunt over innam moest je van heel goede huize komen om haar daar vanaf te brengen! En daar was niks mis mee natuurlijk.

‘Dag lieve dappere strijder’, stond er op haar rouwbrief. En dat was ze inderdaad. Haar gezondheid ging haar meer en meer parten spelen. Soms kon ze weken niet mee repeteren, maar na zo’n periode was ze er weer en zong vol goede moed haar partij mee. Dán maar een stoel bijgeschoven. Met bewondering voor haar veerkracht en volharding bleef ze nog jaren zingen in ons koor.

En toen kwam Corona en de impact daarvan was enorm. Na die verdrietige periode zette Beppie haar actieve lidmaatschap om in het buitengewone lidmaatschap.

Beppie overleed op 9 december 2022 op 80-jarige leeftijd. Op haar verzoek zongen we bij haar afscheid Het Slavenkoor van Verdi. Het was een van haar lievelingsliederen. We hopen dat de klanken van dit lied haar nog lang mogen begeleiden bij haar laatste reis.